Svinec

Vrch Svinec (546 m n. m.) - západní výběžek Podbeskydské pahorkatiny

Kategorie: Přírodní zajímavosti - Louka

Svah kopce Svinec

Přírodní rezervace Svinec byla vyhlášena roku 1994 a její rozloha je 38,25 ha. Nachází se nedaleko vodní nádrže Čerťák, asi 3,5 km jihozápadně od Nového Jičína, v trojúhelníku mezi obcemi Starý Jičín, Kojetín a Nový Jičín, na svazích kopce Svinec (546 m n. m.).

Doporučujeme vystoupat směrem od Nového Jičína po červené turistické trase k sjezdovce a k Chatě Svinec, a pak odtud pokračovat dále po asfaltovém chodníku k vrcholu kopce Svinec, na kterém je u křížku lavička. Během tohoto příjemného hřebenového výstupu se postupně otevírá výhled směrem na jihovýchod na vrcholky Beskyd včetně toho nejvyššího - Lysé hory (1 323 m n. m.), a také výhled směrem na severozápad na nedaleký Starojický kopec (496 m n. m.) se zříceninou hradu Starý Jičín a na vzdálenější Oderské vrchy a Hostýnské vrchy.

Po odpočinku na lavičce u kamenného kříže z roku 1882 je pro docenění významu rezervace vhodné se vydat vyšlapaným chodníčkem v trávě žlutou turistickou značkou směrem na Starý Jičín. Člověk nemusí být zaníceným botanikem, aby ocenil pestrost druhů bylin a stromů, a to jak na loukách a pastvinách, tak na mezích a ve smíšených lesích, které tvoří tuto rezervaci. Díky geologickému podkladu, který je tvořen vápenci a těšínity, zde vznikla teplomilná trávo-bylinná společenstva se vzácnými i ohroženými rostlinami a živočichy. Trasa dále vede smíšeným listnatým lesem. Souvislý koberec podrostu česneku medvědího (Allium ursinum) v buko-javoro-jasanovém lese s výskytem lilie zlatohlavé (Lilium martagon) a dalších vzácných druhů je ve zdejších podmínkách unikátní.

Cestička nás dovede až na úpatí svahu kopce, kde vyvěrá bohatý pramen kvalitní vápenaté vody známý jako "Oční studánka" - poutní místo s kaplí a sochou Panny Marie Lurdské.

Otevírací doba

Celoročně volně přístupné

Přístup

1. Příjezd autem - ze silnice 57 Valašské Meziříčí - Nový Jičín, na 6,5 km směr Nový Jičín odbočit doleva směrem na obec Hostašovice. V obci Hostašovice odbočit na křižovatce doprava směr obec Straník. Po 1 km jízdy odbočit na křižovatce ve Straníku doleva směrem na obec Kojetín a pokračovat další 2 km do obce Kojetín, kde v centru na křižovatce odbočit doprava směr Nový Jičín. Zaparkovat na parkovišti letního kina v místní části Skalky města Nový Jičín. Pokračovat pěšky po červené turistické značce.
  2. Cyklostezky - 6175
  3. 3. Turistické trasy:
    • červená Frenštát pod Radhoštěm - Štramberk - Nový Jičín - Svinec - Straník - Trojačka - Velký Javorník
    • žlutá Kletné - Starý Jičín - Pikritové mandlovce u Kojetína - Jasenice
    • zelená Skalky - Čerťák - Bludovice - Nový Jičín, Žilina - Libotín - Životice - Mořkov - Trojačka
  4. Naučné stezky - NS Františka Palackého, NS Novojičínská kopretina

Další fotografie

Přístupová cesta k Chatě Svinec, vrcholu Svinec a Přírodní rezervaci Svinec je ze silnice mezi Novým Jičínem a KojetínemChata SvinecSjezdovka u Chaty SvinecPřístupová cesta k vrcholu kopce Svinec od Chaty SvinecCesta pro turisty vedoucí po hřebeni kopce Pohled z vrchu Svinec severozápadním směrem na Moravskou BránuPohled jihovýchodním směrem z vrcholu Svinec na Moravskoslezské BeskydyOsamocená planá hrušeň před vrcholem kopce SvinecNa vrcholu kopce Svinec je křížV pozadí na Starojickém kopci je zřícenina Hradu Starý JičínDruhové složení lučního společenstvaBohaté dřevinné i bylinné společenstvo na svazíchDruhové složení lučního společenstvaDruhové složení lučního společenstvaDruhové složení lučního společenstvaVegetace stráněDruhové složení lučního společenstvaŽlutá turistická trasa vede skrz celou přírodní rezervaciBohatá populace chráněného česneku medvědíhoČesnek medvědí

Mapa

Novinky

Obři dlouhých vln

31.03.2021

Patří mezi deset nejvyšších staveb v Česku, svého druhu je ale v naší zemi jediný.  číst více

Svět vystřižený z papíru

30.03.2021

Nemusíte cestovat do vzdálené ciziny, abyste spatřili Sochu Svobody, Big Ben nebo Velkou čínskou... číst více

Soutěska s nádechem pralesa

29.03.2021

U našich slovenských sousedů platí za jednu z nejkrásnějších soutěsek. Přitom z Česka je to... číst více