Polštářové lávy ve Straníku

Leží v severozápadní části obce Straník, u silnice mezi obcemi Straník a Kojetín.

Kategorie: Přírodní zajímavosti - Geologická lokalita

Skalní vegetace na obnažené skále je částečně přirozená, částečně uměle vysázená

Přírodní památka Polštářové lávy ve Straníku byla vyhlášena v roce 1997. Nachází se v severozápadní části obce Straník, u silnice mezi obcemi Straník a Kojetín.

Vznik polštářových útvarů se datuje do období spodní křídy (před 135 - 65 mil. let), kdy v těchto místech docházelo k podmořským výlevům roztavené horniny. Tvary polštářů a bochníků vznikají při kontaktu roztavené horniny s vodou, při kterém dochází k rychlému ochlazení horké hmoty (oproti pomalému tuhnutí při kontaktu se vzduchem).

Na vrcholu skalní stěny byla postavena kaplička, ke které vede dvouramenné schodiště částečně zapuštěné do skály.

Původní skalní vegetace - rozchodník ostrý (Sedum acre) a sleziník červený (Asplenium trichomanes) je obohacena o řadu pěstovaných skalniček.

Naučná stezka Vedoucí kolem polštářových láv vás dovede také k Pramenům Zrzávky v Hostašovicích, Studánce U Obrázku v Hostašovicích, Pikritovému lomu s jezírkem u Straníku, Pikritovým mandlovcům u Kojetína, památnému stromu Babyka u Kojetína a podél hranice Přírodní rezervace Svinec.

Otevírací doba

Celoročně volně přístupné

Přístup

1. Příjezd autem - ze silnice 57 Valašské Meziříčí - Nový Jičín, ve směru Nový Jičín odbočit doleva směrem na obec Hostašovice. Po 2 km jízdy odbočit na křižovatce doprava směrem na obec Straník. Po 1 km jízdy odbočit na křižovatce v obci Straník doleva směr obec Kojetín. Zaparkovat je možno na rozšířeném okraji silnice u přírodní památky.
  2. Cyklostezky - 6175
  3. Turistické trasy:
    • červená Frenštát pod Radhoštěm - Štramberk - Nový Jičín - Straník - Polštářové lávy ve Straníku - Trojačka - Velký Javorník
    • 450 m jižně od modré Straník, rozcestí - Čerťák, rozcestí
  4. Naučné stezka - NS Františka Palackého

Další fotografie

Celkový pohled na přírodní památku Kaplička na vrcholu skályPřírodní památka se nachází na okraji obce Straník u silnice mezi Straníkem a KojetínemKe kapličce vede dvouramenné schodištěJeden ze zástupců druhů flory - sleziník červenýSkalní vegetaceDetail skalního povrchuPohled od kapličky směrem k silnici mezi Straníkem a KojetínemČlověkem vysázené skalničkyDruh rozchodníkuDetail skalní vegetaceMechům a lišejníkům obnažená skála pro život vyhovuje

Mapa

Novinky

Mandloňovou stezkou na rozhlednu Na Starém vrchu

24.09.2018

Mandloňová naučná stezka (také Mandloňová stezka či Mandloňovou stezkou na rozhlednu) je naučná... číst více

Výprava do Krajiny břidlice

14.09.2018

Krajina na Opavsku ukrývala mnoho let, pod povrchem země, obrovské bohatství přírodní břidlice.... číst více

"Ochutnej kraj všemi smysly" - Den Zlínského kraje

06.09.2018

Zveme Vás na 9. ročník Dne Zlínského kraje, jehož motto zní: "Ochutnej kraj všemi smysly", který... číst více

Naši partneři

Zlínský kraj
Žilinský samosprávny kraj

tip měsíce

Babi, dědo, mámo, táto, pojďme bádat, stojí to za to! - II