Polštářové lávy ve Straníku

Leží v severozápadní části obce Straník, u silnice mezi obcemi Straník a Kojetín.

Kategorie: Přírodní zajímavosti - Geologická lokalita

Skalní vegetace na obnažené skále je částečně přirozená, částečně uměle vysázená

Přírodní památka Polštářové lávy ve Straníku byla vyhlášena v roce 1997. Nachází se v severozápadní části obce Straník, u silnice mezi obcemi Straník a Kojetín.

Vznik polštářových útvarů se datuje do období spodní křídy (před 135 - 65 mil. let), kdy v těchto místech docházelo k podmořským výlevům roztavené horniny. Tvary polštářů a bochníků vznikají při kontaktu roztavené horniny s vodou, při kterém dochází k rychlému ochlazení horké hmoty (oproti pomalému tuhnutí při kontaktu se vzduchem).

Na vrcholu skalní stěny byla postavena kaplička, ke které vede dvouramenné schodiště částečně zapuštěné do skály.

Původní skalní vegetace - rozchodník ostrý (Sedum acre) a sleziník červený (Asplenium trichomanes) je obohacena o řadu pěstovaných skalniček.

Naučná stezka Vedoucí kolem polštářových láv vás dovede také k Pramenům Zrzávky v Hostašovicích, Studánce U Obrázku v Hostašovicích, Pikritovému lomu s jezírkem u Straníku, Pikritovým mandlovcům u Kojetína, památnému stromu Babyka u Kojetína a podél hranice Přírodní rezervace Svinec.

Otevírací doba

Celoročně volně přístupné

Přístup

1. Příjezd autem - ze silnice 57 Valašské Meziříčí - Nový Jičín, ve směru Nový Jičín odbočit doleva směrem na obec Hostašovice. Po 2 km jízdy odbočit na křižovatce doprava směrem na obec Straník. Po 1 km jízdy odbočit na křižovatce v obci Straník doleva směr obec Kojetín. Zaparkovat je možno na rozšířeném okraji silnice u přírodní památky.
  2. Cyklostezky - 6175
  3. Turistické trasy:
    • červená Frenštát pod Radhoštěm - Štramberk - Nový Jičín - Straník - Polštářové lávy ve Straníku - Trojačka - Velký Javorník
    • 450 m jižně od modré Straník, rozcestí - Čerťák, rozcestí
  4. Naučné stezka - NS Františka Palackého

Další fotografie

Celkový pohled na přírodní památku Kaplička na vrcholu skályPřírodní památka se nachází na okraji obce Straník u silnice mezi Straníkem a KojetínemKe kapličce vede dvouramenné schodištěJeden ze zástupců druhů flory - sleziník červenýSkalní vegetaceDetail skalního povrchuPohled od kapličky směrem k silnici mezi Straníkem a KojetínemČlověkem vysázené skalničkyDruh rozchodníkuDetail skalní vegetaceMechům a lišejníkům obnažená skála pro život vyhovuje

Mapa

Novinky

Obři dlouhých vln

31.03.2021

Patří mezi deset nejvyšších staveb v Česku, svého druhu je ale v naší zemi jediný.  číst více

Svět vystřižený z papíru

30.03.2021

Nemusíte cestovat do vzdálené ciziny, abyste spatřili Sochu Svobody, Big Ben nebo Velkou čínskou... číst více

Soutěska s nádechem pralesa

29.03.2021

U našich slovenských sousedů platí za jednu z nejkrásnějších soutěsek. Přitom z Česka je to... číst více