Pikritový lom s jezírkem u Straníku

Leží u silnice mezi obcemi Straník a Kojetín.

Kategorie: Přírodní zajímavosti - Geologická lokalita

Pohled na jezírko lomu a silnici mezi obcemi Kojetín a Straník

Pikritový lom s jezírkem u Straníku se nachází v lese u silnice mezi obcemi Straník a Kojetín.

Opuštěný lom je pozůstatkem těžby pikritu, který obsahuje vysoké procentu olivínů. Ve stěnách lomu jsou viditelné horizontálně uložené žíly tzv. ovlivinického těšínitu, který se používal především jako silniční materiál.

Ještě před několika lety nebyly stěny lomu porostlé téměř žádnou vegetací. Území je ovšem ponecháno svému vývoji téměř bez zásahu člověka, což umožnilo okolnímu lesu se v podobě keřů a skalní vegetace rozrůst a téměř zakrýt několik metrů vysoké skalní stěny.

Dominantou lomu se tak postupně stalo jezírko, které je významnou lokalitou s výskytem mnoha druhů obojživelníků.

Přístup k lomu je možný od silnice. Prostor mezi silnicí a lomem byl zpevněn a osázen informační tabulí Naučné stezky Františka Palackého, která mimo jiné vede kolem Pramenů Zrzávky v Hostašovicích, Studánky U Obrázku v Hostašovicích, Polštářových láv ve Straníku, Pikritových mandlovců u Kojetína, kolem památného stromu Babyka u Kojetína a podél hranice Přírodní rezervace Svinec. K samotným skalám pikritového lomu je možno dojít nenápadnou cestičkou vedoucí nad skalními stěnami.

Otevírací doba

Celoročně volně přístupné

Přístup

1. Příjezd autem - ze silnice 57 Valašské Meziříčí - Nový Jičín, směr Nový Jičín odbočit doleva směrem na obec Hostašovice. Po 2 km jízdy odbočit na křižovatce doprava směrem obec Straník. Po 1 km jízdy odbočit na křižovatce v obci Straník doleva směrem obec Kojetín. Zaparkovat je možno na rozšířeném okraji silnice u lomu.
  2. Cyklostezky - 6175
  3. Turistické trasy:
    • červená Frenštát pod Radhoštěm - Štramberk - Nový Jičín - Straník - Pikritový lom s jezírkem u Straníku - Trojačka - Velký Javorník
    • 300 m jihovýchodně od žluté Kletné - Starý Jičín - Pikritové mandlovce u Kojetína - Jasenice
    • 40 m severozápadně od modré Straník, rozcestí - Čerťák, rozcestí
  4. Naučné stezka - NS Františka Palackého

Další fotografie

Skrz větve je možné zahlédnout zbytky obnažených skalních stěnBujná vegetace v okolí jezírkaPohled na jezírko směrem od silniceVodní plocha zarůstá řasamiZábradlí okolo vodní plochyVodní plocha postupně zarůstá křovinamiInformační tabule naučné stezky

Mapa

Novinky

Obři dlouhých vln

31.03.2021

Patří mezi deset nejvyšších staveb v Česku, svého druhu je ale v naší zemi jediný.  číst více

Svět vystřižený z papíru

30.03.2021

Nemusíte cestovat do vzdálené ciziny, abyste spatřili Sochu Svobody, Big Ben nebo Velkou čínskou... číst více

Soutěska s nádechem pralesa

29.03.2021

U našich slovenských sousedů platí za jednu z nejkrásnějších soutěsek. Přitom z Česka je to... číst více