Křížový

Jihovýchodní hřbet vrchu Křížový (670,4 m n. m.)
Leží 1,5 km západně od obce Semetín.

Kategorie: Přírodní zajímavosti - Geologická lokalita

Skály v PP Křížový jsou tvořeny převážně pískovcem

Přírodní památka Křížový byla vyhlášena v roce 1999 a její rozloha je 1,3 ha. Nachází se pod vrcholem kopce Křížový (670,4 m n. m.), vzdušnou čarou asi 1,5 km západně od obce Semetín, která je okrajovou částí města Vsetín.

Impozantní pískovcové bloky (až 7 m vysoké), osamocené balvany, pukliny a rozsedlinové jeskyně jsou rozesety na příkrém svahu dosahujícím výšky až 40 m. Všechny tyto útvary vznikly skalním sesuvem, který byl přetvořen mrazovým zvětráváním a dalšími erozními vlivy do dnešní podoby.

Na jihozápadním okraji této pískovcové stěny se nachází vchod (opatřený mříží) do menší rozsedlinové jeskyně, která se nazývá Zbojnická. Dosahuje délky 17 m a hloubky 12 m.

Nad všemi těmito geologickými skvosty se tyčí smíšený les, ve kterém je nejvíce zastoupen buk lesní (Fagus sylvatica) a javor klen (Acer pseudoplatanus).

Šedavá barva kůry buku s různými odstíny hnědé barvy pískovcových útvarů dává místu tajuplný nádech a naprosto jej odlišuje od okolních - převážně smrkových - lesů.

Otevírací doba

Celoročně volně přístupné

Přístup

1. Příjezd autem - silnice 57 Valašské Meziříčí - Vsetín. Před městem Vsetín odbočit doprava na obec Semetín. Po 1 km jízdy zaparkovat na parkovišti po pravé straně silnice - téměř naproti koupališti. Dále pokračovat pěšky po modré turistické trase směr Nivka a Hošťálková. U hájenky Nivka odbočit z modré doleva na zpevněnou lesní cestu bez turistického značení. Po 1 km chůze se u točny pro lesní stroje nachází lokalita.
  2. Cyklostezky - 1 km jižně od cyklostezky 6118 - u hájenky Nivka odbočit na opravenou zpevněnou lesní cestu doleva (při jízdě od Semetína) a pokračovat až na točnu, kterou tato cesta končí.
  3. Turistické trasy:
    • 1 km jižně od modré Vsetín - Semetín - Nivka - Hošťálková - Troják - Velíková - Slušovice - Vizovice; u hájenky Nivka odbočit z této trasy doleva na neznačenou opravenou zpevněnou lesní cestu a po 1 km chůze cesta končí točnou. U ní se nachází lokalita. Z této cesty vede také cedulemi značená odbočka na vrch Křížový.
    • 1 km jižně od žluté Vsetín, lázně - Nivka - Ratiboř; u hájenky Nivka odbočit z této trasy doleva na neznačenou opravenou zpevněnou lesní cestu a po 1 km chůze cesta končí točnou. U ní se nachází lokalita. Z této cesty vede také cedulemi značená odbočka na vrch Křížový.
  4. Naučné stezky - ne

Další fotografie

Skály jsou skryty pod korunami bukového lesaPískovový skalní blokNěkolik metrů vysoký skalní blokTerén přírodní památky je pro procházku poměrně náročnýDetail pískovcových skalVzrostlý bukový lesPP Křížový vznikla skalním sesuvemStrmý svahBujná vegetace pod korunami stromůStrmý svah je porostlý lesem

Mapa

Novinky

Obři dlouhých vln

31.03.2021

Patří mezi deset nejvyšších staveb v Česku, svého druhu je ale v naší zemi jediný.  číst více

Svět vystřižený z papíru

30.03.2021

Nemusíte cestovat do vzdálené ciziny, abyste spatřili Sochu Svobody, Big Ben nebo Velkou čínskou... číst více

Soutěska s nádechem pralesa

29.03.2021

U našich slovenských sousedů platí za jednu z nejkrásnějších soutěsek. Přitom z Česka je to... číst více